Resmî Gazete | : 22.7.2005/25883 |
Tebliğler Dergisi | : |
DİKKAT (!): Bu Yönetmelik, 21/10/2009 tarihli ve 27383 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan ''Millî Eğitim Bakanlığı Özel Dershaneler Yönetmeliği''nin 56 ncı maddesiyle YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMIŞTIR.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- BuYönetmeliğin amacı, özel dershanelerde eğitim-öğretimi, yönetimi,öğrenci kayıt ve kabulü, öğretim programlarını, çalışma sürelerini veişleyiş esaslarını düzenlemektir. Kapsam
Madde 2- BuYönetmelik, özel dershanelerin eğitim-öğretimi, yönetimi, öğrenci kayıtve kabulü, öğretim programlarını, çalışma sürelerini ve işleyişesaslarını kapsar. Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik, 30/4/1992 tarihli ve 3797 sayılı Millî EğitimBakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 22 nci maddesine ve8/6/1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun 27 ncimaddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
Millî eğitim müdürlüğü: Özel dershanenin bağlı bulunduğu il/ilçe millî eğitim müdürlüğünü,
Dershane: 625 sayılı Kanun kapsamında faaliyette bulunan dershaneyi,
Kurum: Özel dershaneyi,
Kurucu: Kurumun sahibini,
Kurucu temsilcisi: Tüzel kişiliği haiz kurucular tarafından görevlendirilen ve Bakanlığa karşı kurucuyu temsil eden kişiyi,
Genel müdür: Aynı kişi veya kuruluşa ait birden fazla özel öğretim kurumunun genel müdürünü,
Müdür: Dershanenin müdürünü,
Öğrenci: Dershaneye kayıt olan öğrencileri,
Dönem: Dershanede yapılan eğitim-öğretim süresini,
Grup: Bilgi düzeylerine göre oluşturulan öğrenci grubunu
ifade eder. Kurumun amacı
Madde 5- Kurumunamacı; 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununungenel ve özel amaçlarıyla temel ilkelerine uygun olarak öğrencileri;
a)Başarılı olmak istedikleri derslerde yetiştirmek ve bilgi düzeylerini yükseltmek,
b)Bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlamak,
c)Kamu veya özel kuruluşlarca yapılacak olan sınavlara hazırlamak,
d)Bellialanlarda ilerlemek amacıyla; araştırma ve inceleme yapmaya, ilgi veyetenekleri doğrultusunda uzmanlaşmaya teşvik etmek
için gerekli çalışmaları yapmaktır. İKİNCİ BÖLÜM
Kurum Personeli, Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Dershanede görevlendirilecek personel
Madde 6- Dershanede aşağıda unvanları belirtilen personel görevlendirilir:
a)Müdür
b)Öğrenci mevcudu 500'ü aşan kurumlarda müdür yardımcısı
c)Öğretmen
d)Ölçme ve değerlendirme servisi elemanı
e)Rehber öğretmen
f)Zümre başkanı
g)Aynı kurucuya ait birden fazla özel öğretim kurumu bulunması durumunda, istenirse genel müdür ve genel müdür yardımcısı
h)Diğer personel Görevlerin birleştirilmesi
Madde 7 -Kurummüdürü gerekli görürse rehber öğretmeni, ölçme ve değerlendirme servisiile rehberlik servisini birlikte yürütmek için görevlendirebilir.
İlsınırları içinde aynı kurucuya ait birden çok dershane için genelmüdürlük oluşturulması durumunda, ölçme ve değerlendirme servisielemanı ve zümre başkanı genel müdürlük bünyesinde görevlendirilebilir.Bu durumda diğer şubelerde sözü edilen elemanlargörevlendirilmeyebilir.
Yukarıda belirtilen hizmetlerin ortak yürütülmesinde ve zümre çalışmalarında koordinasyon genel müdürce sağlanır. Görevlendirmeler
Madde 8- BuYönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen görevlerde çalışacak personele625 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi ve 23/6/1985 tarihli ve 18790 sayılıResmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Özel ÖğretimKurumları Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre: Bakanlıkçayöneticilere, valilikçe öğretmen ve diğer personele çalışma izniverilir.
Bakanlıkça çalışma izni verilenpersonelin, 625 sayılı Kanun ile Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı ÖzelÖğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirtilen nitelik ve koşullarıtaşıması gerekir.
Valiliklercegörevlendirilecek öğretmenlerin; dersine gireceği öğrencinin düzeyinegöre, Talim ve Terbiye Kurulunun Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı EğitimKurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlarile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık KarşılığıOkutacakları Derslere İlişkin Esaslara göre gerekli nitelik vekoşulları taşımaları gerekir.
Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesi (h) bendindeki diğer personelin görevlendirilmesinde aşağıdaki koşullar aranır:
a)Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b)En az ilköğretim okulu mezunu (4306 sayılı Kanunun uygulamasından önce mezun olanların ilkokul mezunu) olmak.
c)Kamu haklarından mahrum bulunmamak.
d)Görevini devamlı yapmasına engel olabilecek beden ve ruhsal hastalığı bulunmadığına dair sağlık raporu almak. Kurucu veya kurucu temsilcisinin görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 9- Kurucuveya kurucu temsilcisi, dershanede eğitim ortamının gerektiği şekildesağlanmasıyla görevlidir. Bu nedenle kurucu veya kurucu temsilcisigerekli maddî olanakların hazırlanması, yeterli personelin istihdamı,araç ve gerecin temini ve binanın yeterli duruma getirilmesi gibihususlarda birinci derecede sorumludur. Kurucu veya kurucu temsilcisi,bu sorumluluğunu yerine getirmek için aşağıda belirtilen görevleriyapar:
a)Her yıl dershanenin malî bütçesini düzenler.
b)Eğitim-öğretimle ilgili olarak dershane müdürünce talepte bulunulan araç ve gereç ile diğer ihtiyaçları sağlar.
c)Hizmetlerin yürütülebilmesi için, ilgili mevzuat hükümlerine göre personel bulundurur.
d)Zaman zaman öğretmenler kurulu toplantısına katılarak öğretmenlerin sorunlarını ve isteklerini tespit ederek gereğini yapar.
e)Yönetici,öğretmen ve diğer personelin aylık ve ücretlerini zamanında öder,sigorta ve vergi ile ilgili işlerin usulüne uygun ve zamanındayapılmasını temin eder.
f)Dershanedegörevlendirilecek; yönetici, öğretmen ve diğer personelin çalışma izinonayları ve toplu onaylarının zamanında alınması için gerekli önlemlerialır.
g)Dershanenin gelir ve giderleriyleilgili iş ve işlemleri izler, muhasebeyle ilgili; defter, dosya vekayıt makbuzlarının tutulmasını sağlar.
h)MillîEğitim Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76 ncımaddesi hükmüne göre genel müdür ve müdürle birlikte yılda bir defamalî raporu hazırlar, Bakanlığa gönderir.
ı)Yangın doğal afet ve kazalara karşı uygun önlemler alır.
i)İlk yardım ve özel güvenlik önlemleri alır.
j)625 sayılı Kanunda ve özel öğretim kurumlarıyla ilgili diğer mevzuatla verilen görevleri yapar.
Üzerinde müdürlük görevi bulunmayan kurucu veya temsilcisi dershanenin eğitim-öğretim işlerine karışmaz. Genel müdürün görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 10- Genelmüdür, dershanede eğitim-öğretim kalitesinin yükseltilmesi,öğrencilerin en iyi şekilde eğitilmesi ve yetiştirilmesi, başarınınartırılması için gerekli önlemleri almak ve uygulatmakla görevlidir.Göreviyle ilgili hizmetlerde resmî makamlara ve Bakanlığa karşısorumludur.
Genel müdür, aşağıdaki görevleri yapar:
a)Genel müdür, kendisine bağlı bulunan bütün kurumları ilgilendiren konularda yapılacak toplantılara başkanlık eder.
b)Öğretmenlikyapma nitelik ve koşullarını taşıması ve dershanede branşında dersbulunması durumunda haftada 6 saatten fazla olmamak kaydıyla dersegirebilir.
c)Dershanede görevli; yönetici,öğretmen, memur ve diğer personelin bilim, teknik ve eğitimalanlarındaki gelişmeleri takip edebilmeleri için gerekli önlemlerialır.
d)Dershanede eğitim-öğretim ve yönetim işlerinin yeni tekniklere uygun olarak yapılmasını sağlar.
e)İzin kullanacak personele, kurum müdürüyle birlikte izin belgesi düzenler.
f)Yönetim ve eğitim-öğretim kadroları arasındaki koordineyi sağlar.
g)Dershanedegörevli yönetici, öğretmen ve diğer personelin sicil ve disiplin amiriolarak usulüne uygun sicil raporlarını doldurur.
h)Öğretmen ve yöneticilerin görevlerini gereği gibi yapmaları için önlem alır, yapılan ders dışı etkinlikleri denetler.
ı)MillîEğitim Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76 ncımaddesi hükmüne göre kurucu ve müdürle birlikte yılda bir defa malîraporun hazırlanmasını ve Bakanlığa gönderilmesini sağlar.
i)Dershanedegörevlendirilecek yönetici, öğretmen ve diğer personelin çalışma izinonayları ve toplu onaylarının zamanında alınması için gerekli önlemlerialır.
Genel müdür, ayrıca; 625 sayılı Kanunda ve özel öğretim kurumlarıyla ilgili diğer mevzuatla verilen görevleri yapar.
Üzerinde kurucu veya kurucu temsilciliği görevi olmayan genel müdür, dershanenin malî işlerine karışmaz. Genel müdür yardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 11- Genelmüdür yardımcısı, genel müdürün verdiği görevleri yapar. Genel müdürünizinli veya raporlu olduğu sürelerde genel müdürün görevlerini yürütürve yetkilerini kullanır. Müdürün görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 12- Dershanemüdürü; dershanenin yönetiminden, eğitim-öğretim etkinliklerininplanlanmasından ve en iyi şekilde yürütülmesinden genel müdüre, resmîmakamlara ve Bakanlığa karşı sorumludur.
Müdür, bu sorumluluğunu yerine getirmek için, aşağıda belirtilen görevleri yapar:
a)Öğrencilerinen iyi şekilde eğitilmesi, başarının artırılması, eğitim kalitesininyükseltilmesi için gerekli önlemleri alır ve uygular.
b)Dershanedegörevli personelin sicil dosyalarını tutar, Özel Öğretim KurumlarındaGörevlendirilen Personelin Adaylık İşlemleri ile Sicil ve DisiplinAmirleri Hakkında Yönergeye göre sicil raporlarını doldurur,yöneticilerin raporlarını Bakanlığa, öğretmen, uzman ve ustaöğreticilerin raporlarını ise valiliğe gönderir. Öğretmenlerin sicilraporlarını doldururken ilgili zümre başkanının görüşlerini de alır.
c)Dershanede çeşitli amaçlarla yapılacak toplantılara katılır, başkanlık eder.
d)Resmî makamlara karşı dershaneyi temsil eder.
e)Dershane bünyesindeki diğer yönetim kadrolarından veya personelden gelen raporları inceler, gereğini yapar.
f)Heröğretim yılı başından en az bir ay önce öğretim yılına ait gereklihazırlıkları yapar, eğitim-öğretim etkinliklerini planlar, gerekligörev bölümünü yapar, izin alınarak gerçekleştirilecek ders dışıetkinlikler için gerekli izinleri alır. Personelin iş bölümünü yapar vekendilerine tebliğ eder.
g)Eğitim-öğretim veyönetim için gerekli olan defter, dosya ve kayıtların tutulmasını,yazışmaların gecikmeye meydan verilmeden usulüne göre yapılmasınısağlar.
h)Dershanede görevli; yönetici,öğretmen, memur, hizmetli ve diğer personelin yetişmelerini sağlar.Yönetici ve öğretmenlerin; bilim, teknik ve eğitim alanındakigelişmeleri takip edebilmeleri için gerekli önlemleri alır.
ı)Bakanlıkçadüzenlenen ve çağrısı yapılan hizmet içi eğitim etkinliklerine katılır,dershane bünyesinde görev yapan diğer personelden hizmet içi eğitimetkinliklerine çağrılanların katılmalarını sağlar.
i)Dershanedegörev yapan öğretmenlerin çalışmalarını planlı olarak yapmalarınısağlar, yıllık ve varsa lâboratuvar planlarını, haftalık ders dağıtımçizelgelerini onaylar.
j)Kütüphane ve diğerbölümlerin gerekli araç ve gereçle donatılmasını sağlayarak kontroleder. Öğretmen ve öğrencilerin yararlanabilmeleri için gerekliönlemleri alır.
k)Müdür, yönetim görevleriniaksatmamak koşuluyla; haftada en çok, aylık karşılığı 6 saat ve derssaati ücreti karşılığı haftada 6 saat olmak üzere toplam 12 saat dersegirebilir.
l)Öğretim yılı başından önce yıllıkçalışma takvimini hazırlayarak, kurumun doğrudan bağlı bulunduğu ilveya ilçe millî eğitim müdürlüğüne onaylatır.
m)Her öğretim yılı için disiplin kurulunu oluşturur, (İlköğretim seviyesinde program uygulayan dershaneler hariç).
n)Dershanedemüdür yardımcısı bulunması durumunda müdür, yönetim veya eğitim-öğretimhizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili görevlerinin birini veya birkaçınımüdür yardımcılarına devredebilir. Ancak, bu durumda görevin yapılmasıile ilgili müdürün sorumluluğu ortadan kalkmaz.
o)Öğretmenlerin nöbet çizelgesini hazırlar.
ö)Tebliğler Dergisinin yönetici ve öğretmenlerce okunup imzalanmasını sağlar.
p)MillîEğitim Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76 ncımaddesi hükmüne göre kurucu ve genel müdürle birlikte yılda bir defamalî raporun hazırlanmasını ve Bakanlığa gönderilmesini sağlar.
r)Müdür, dershanede görevli müdür yardımcısı, öğretmen ve diğer personelin sicil ve disiplin amiridir.
s)Kuruma genel müdür atanmadığı takdirde bu Yönetmelikte genel müdüre verilen yetki ve görevleri de kullanır.
ş)İzin kullanacak olan personele, genel müdürle birlikte izin belgesi düzenler.
t)Üzerinde kurucu veya kurucu temsilciliği bulunmayan dershane müdürü, kurumun malî işlerine karışmaz.
u)625 sayılı Kanunda ve özel öğretim kurumlarıyla ilgili mevzuatla verilen diğer görevleri yapar. Müdür yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 13- Müdüryardımcıları, dershane müdürünün vereceği görevleri yapar. Dershanemüdürünün izinli veya raporlu olduğu sürelerde ilgili resmî makamlardangerekli "Olur" alınmak koşuluyla müdürün görevlerini yürütür veyetkilerini kullanır. Öğretmenlerin görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 14- Öğretmenler,kendilerine verilen dersin öğretiminden sorumludur. Öğretmenlersorumluluklarını yerine getirmek için, aşağıda belirtilen görevleriyapar:
a)Öğrencilerin en iyi şekildeeğitilmesi, başarının artırılması, eğitim kalitesinin yükseltilmesiiçin gerekli önlemleri alır ve uygular.
b)Dersplanlarını iki nüsha olarak hazırlayıp dershane müdürünün onayınasunar. Dershane müdürünce onaylanan planların birer suretini dosyalayıpsaklar.
c)Öğrencilerin yoklamalarını yaparak, her derste işlenen konuları açık bir ifade ile ders defterine yazıp imzalar.
d)Öğretmenlerkurulu toplantıları ile zümre öğretmenleri kurulu toplantılarınakatılır. Toplantı gündemiyle ilgili yapılan görüşmelerde görüş vedüşüncelerini bildirir ve oyunu kullanır.
e)Derslere hazırlıklı girer.
f)Derslerindışında dershanenin eğitim-öğretim ve yönetim işlerine katılır, kanun,yönetmelik ve emirlerle belirlenen ödevleri yapar.
g)Öğrenim işlerinde, öğrencilere yardımcı olur ve kılavuzluk yapar, tutum ve davranışlarıyla örnek olur.
h)Dershane müdürünün planladığı şekilde nöbet tutar. Nöbet sonunda görüşlerini nöbet defterine yazar.
ı)Eğitim-öğretim ve yönetim işlerinde yönetime yardımcı olur.
i)Tebliğler Dergisini okur ve imzalar.
j)Yılsonunda; okuttuğu dersle ilgili olarak işlediği konular, yaptığıetkinlikler, öğretimde karşılaştığı güçlükler ve bu güçlüklerin çözümüüzerinde görüş belirten bir rapor hazırlar ve zümre başkanına verir.
k)Eğitim-öğretim bakımından zümre başkanına ve müdüre karşı sorumluluğunu yerine getirir.
Dershane öğretmenleri, resmî veya özel okullarda ders veremezler. Zümre başkanlığının kuruluşu
Madde 15- Öğretmen sayısı en az üç olan branşlarda, zümre başkanı görevlendirilir.
Programbakımından birbirlerine yakın olan Türkçe veya Türk Dili ve Edebiyatıdersleri; Sosyal Bilgiler, Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi,Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Tarih ve Coğrafyadersleri; Fen Bilgisi, Fizik, Kimya ve Biyoloji dersleri bir bütündurumunda düşünülerek birer zümre başkanı görevlendirilir.
Zümrebaşkanları, Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim KurumlarıYönetmeliğinin 42 nci maddesinin üçüncü fıkrasına göre özlükhaklarından herhangi bir kayba uğratılmadan haftada en çok 10 saatderse girerler. Zümre başkanının görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 16- Zümrebaşkanı; aynı dersin veya birbirine yakın derslerden meydana gelengrupların öğretiminde görevli öğretmenlerin başkanıdır. Başkanıbulunduğu ders veya derslerle ilgili eğitim-öğretim etkinliklerininplanlı bir şekilde yapılmasından sorumludur.
Zümre başkanı aşağıdaki görevleri yapar:
a)Zümre öğretmenleri kuruluna başkanlık eder.
b)Sorumlu bulunduğu derslerle ilgili yıllık planların en iyi şekilde yapılmasını ve uygulanmasını sağlar.
c)Sınavlarda;ölçme, değerlendirme, düşünce, teknik, metot ve benzeri yönlerden,birliğin sağlanması için gerekli çalışmaları yapar. Bu amaçlasınavlarda sorulacak soruların; geçerli, güvenilir ve amaca uygun ölçmeyapılması yönünde öğretmenlerle ve ilgili servislerle iş birliği yapar.
d)Bu zümredeki aday öğretmenlerin yetişmeleri için gerekli önlemleri alır.
e)Öğretmenlerin iş başında kendilerini yetiştirmeleri için gerekli olanağı hazırlar.
f)İlgili servisçe tespit edilen program geliştirme ihtiyaçlarına göre program geliştirme etkinliklerini planlar.
g)Yılsonunda sorumlu bulunduğu derslerde işlenen konular, yapılançalışmalar, öğretimde karşılaşılan güçlükler ve bunların çözümüyleilgili olarak hazırladığı raporu müdüre verir.
h)Sicil döneminde öğretmenlerin eğitim-öğretimle ilgili çalışmaları hakkında görüşlerini yazılı olarak müdüre bildirir. Rehberlik servisinin görevleri
Madde 17- Rehberlik servisince aşağıda belirtilen görevler yerine getirilir:
a)Meslekîrehberlik: Öğrencilerin devam etmeleri durumunda başarıgösterebilecekleri bir üst öğretim kurumunun tespitiyle ilgili konudaçalışmalar yapar.
b)Yöneltme: Öğrencilerinbaşarılı oldukları alanlarda başarılarını artırmaları, başarısızoldukları alanlarda ise başarılı olmalarını sağlayacak önerilerdebulunur.
c)Bilgi toplama: Öğrenciler hakkındagerekli önerilerde bulunabilmek ve öğrencilerin bilgi düzeylerinitespit etmek amacıyla çeşitli test ve teknikler uygular vedeğerlendirir.
d)Her dönem için yıllık rehberlik etkinlik programını hazırlar.
e)Yönetim, öğretmenler kurulu veya servisçe yapılması yararlı ve gerekli görülen işleri ve etkinlikleri yapar. Ölçme ve değerlendirme servisinin görevleri
Madde 18- Ölçme ve değerlendirme servisince aşağıda belirtilen görevler yapılır:
a)Test tekniğine uygun soruların hazırlanabilmesi için öğretmenlere açıklayıcı doküman temin eder.
b)Test sorularını; derslere, konulara, ölçmek istediği amaca göre ayırır , soru bankası oluşturur.
c)Hersorunun çeşitli uygulama tarihlerine göre analizlerini yapar. Sorularıngüçlük derecelerini göz önünde bulundurup uygun olmayan soruları tespiteder ve soru bankasından çıkarır.
d)Ölçme ve değerlendirme sonuçlarına göre program geliştirme gereksinimlerini tespit eder.
e)Öğretimebaşlamadan önce; öğrencilerin düzeylerini tespit eder, öğretimetkinlikleri sırasında çeşitli zaman dilimlerinde verimi ölçmekamacıyla her dönem için sınav programı yapar.
f)Ölçmeve değerlendirme sonuçlarına göre, öğrencilerin derslere ve ulaşılmasıbeklenen hedef davranışlara göre; başarı veya başarısızlıklarını tespiteder, sonuçlarını önerilerle birlikte öğrencilere ve ilgiliöğretmenlere verir.
g)Yapılan düzey belirleme, düzey kontrol ve deneme sınavları sonuçlarına göre öğrencilere öğrenci durum belgesi verir.
h)Yönetim, öğretmenler kurulu veya servisçe yararlı ve gerekli görülen etkinlikleri yapar. Diğer personel
Madde 19- Dershanedememur, hizmetli, bekçi ve benzeri personel, ihtiyaca göre yeteri kadargörevlendirilir. Bu personel, dershane müdürünün vereceği görevleriyapar. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt-Kabul
Kayıt-kabul esasları
Madde 20- Zorunluöğrenim çağında olup ilköğretime devam etmeyen çocuklar, dershaneyekabul edilmez. Ancak, ilköğretimini zamanında yapmayan yetişkinlerden,Açık İlköğretim Okuluna devam eden ve bu durumu belgelendirenlerdershaneye kabul edilebilir. Kayıt-kabulde istenecek belgeler
Madde 21- Dershaneye kayıt sırasında aşağıdaki belgeler istenir:
a)Öğrencinin okulundan aldığı, “Öğrenci Olduğuna İlişkin Belge” veya öğrenci kimlik belgesinin onaylı bir örneği.
b)Nüfus cüzdanı sureti.
c)İlgili yönetmelik hükümlerine uygun kılık-kıyafetle çekilmiş iki adet fotoğraf.
d)Okul öğrencisi olmayanlardan sabıka kaydına ilişkin Cumhuriyet Başsavcılığı yazısı.
e)Yabancıuyruklu öğrenciler için; 14/10/1983 tarihli ve 2922 sayılı Türkiye'deÖğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilere İlişkin Kanun ve 15/4/1985tarihli ve 85/9380 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulanTürkiye'de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilere İlişkin Yönetmelikhükümleri uygulanır. Kayıt-kabul zamanları
Madde 22- Dershaneye öğrenci kaydı, uygulanan program türüne göre aşağıda belirtilen sürelerde yapılır.
a)Bir üst okulun sınavlarına hazırlık amacıyla düzenlenen programlara öğrenci kaydı, nisan ayında başlar.
b)Diğer programlara öğrenci kaydı, bu amaçla açılan dönemlerin başlangıç tarihinden önce başlatılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
Öğretim programları ve haftalık ders saatleri
Madde 23- Dershanede,öğrencilerin öğrenim gördükleri okullardaki sınıflarına uygun öğretimprogramlarının izlenmesi esastır. Bir üst okulun giriş sınavlarına,kamu veya özel kuruluşlarca yapılacak olan sınavlara hazırlık programıuygulanan dershanelerde, düzey ve sınav kapsamına uygun derslerde, buderslere göre hazırlanan programlar uygulanır.
Ayrıca, dershanece geliştirilmiş öğretim programları Bakanlığın izniyle uygulanabilir. Yıllık Plan
Madde 24- Dershanedeilgili zümre öğretmenler kurulunca, dönemler başlamadan önce her dönemve her ders için yıllık plan yapılır. Yıllık planlar;
a)Düzey belirleme sınavı sonucunda başarı gösterilemeyen konular,
b)Öğrenciye, istenilen davranışları kazandırmak için, esas alınacak kategoriler,
c)Belli bilgi kategorilerine göre öğrencide geliştirilecek hedef davranışlar,
d)Hedef davranışa ulaşmak için, öğrencinin yöneltileceği etkinlikler,
e)Yaparak, yaşayarak öğrenmeye olanak vermek amacıyla kullanılacak araç ve gereçler,
f)Öğretmenin izleyeceği metotlar ve ilkeler,
g)Belli zaman dilimlerinde hedef davranışa ulaşma derecesini belirlemeye olanak tanıyacak sınavlar dikkate alınarak hazırlanır. Lâboratuvar planları
Madde 25- Lâboratuvarı bulunan dershanelerde; yıllık plana uygun lâboratuvar çalışma planı yapılır. Yazılı kaynaklar
Madde 26- Dershanedeöğrencinin kendi kendine öğrenmesine veya öğrendiklerini pekiştirmesineyardımcı olmak amacıyla yazılı kaynaklar hazırlanır.
Yazılıkaynaklarda belli ünite veya konular esas alınarak konu veya üniteyeilişkin temel bilgilerle birlikte, bu bilgilerle geliştirilmesibeklenen hedef davranışlara ait test sorularına da yer verilir.
Dersler; konuya uygun, göze ve kulağa hitap eden araç-gereç kullanılarak işlenir. Sınavlar
Madde 27- Öğrencilerin devam ettikleri programa göre dershanede:
a)Düzey Belirleme,
b)Düzey Kontrol,
c)Deneme
sınavları yapılır.
Dershanede yapılan bütün sınavlara ait evrak, ayrı ayrı dosyalanarak saklanır.
Dershanede yapılan sınavlar için, dershane öğrencilerinden ayrıca ek ücret alınmaz.
Sınav sonuçları gerekli önerilerle birlikte öğrencilere ve velilere bildirilir. Düzey belirleme sınavları
Madde 28- Dershaneyekaydolan öğrencilerin; öğretime başlamadan önce bilgi düzeylerinitespit etmek amacıyla düzey belirleme sınavı yapılır.
Düzeybelirleme sınavları test usulüyle yapılır. Sınavlar bütün öğrencilerinkatılımıyla aynı günde yapılacağı gibi, ayrı gün ve saatlerde grup veyabireysel olarak da yapılabilir. Düzey kontrol sınavları
Madde 29- Dershaneyedevam eden öğrencilerin, işlenen konulara göre bilgilerinin kontrolüiçin her ay bir defa düzey kontrol sınavı yapılır. Bu sınavlar herkonunun bitiminde yapılabileceği gibi, belli üniteler esas alınarak dayapılabilir. Deneme sınavları
Madde 30- Denemesınavları, bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlık amacıyla açılanprogramları takip eden öğrencilerin, bilgi düzeylerini belirlemek içinyapılır. Sınavlarda öğrencilerin girecekleri okulun giriş sınav sistemiesas alınır.
Deneme sınavları, giriş sınav sistemine uygun olarak yazılı veya test usulü ile yapılır.
Dershaneninilgili programına devam eden öğrenciler, her dönemde ikiden az olmamaküzere, öğretmenler kurulunca belirlenen sayıda deneme sınavına tâbitutulurlar.
Deneme sınavlarında öğrencilerinverdikleri cevaplar, üst okulun giriş sınav sistemine uygun olarakpuanlanır ve değerlendirilir.
Bakanlığın izniile özel dershanelerin bağlı bulunduğu dernekler tarafından il veyaÜlke genelinde deneme sınavları yapılabilir.
Bu sınavlarda yukarıda belirtilen esaslar göz önünde bulundurulur. Grupların oluşturulması
Madde 31- Dershanede öğrenciler devam ettikleri programın özelliği dikkate alınarak;
a)Düzey belirleme sınavı sonuçlarına,
b)Uygulanacak programın özelliğine
göre gruplara ayrılırlar.
Yüksek öğretim sınavı programlarına devam eden öğrencilerin gruplarını tespitte ayrıca;
a)Rehberlik servisi tarafından yapılacak olan meslekî rehberlik sonuçları,
b)Öğrencilerin kendilerince tercih ettikleri dallar,
c)Sınav sistemindeki esaslar
dikkate alınır. Sınıfların oluşturulması
Madde 32- Dershanedesınıflar; 31 inci maddede belirtilen gruplar dikkate alınarakoluşturulur. Sınıfların kurulmasında öğrencilerin; derslerini, aynısınıflar yerine farklı sınıflarda almalarına fırsat verilerek, aynıdüzeydeki öğrencilerin bir grupta toplanması sağlanarak uyumlu sınıflaroluşturulabilir.
Dershanedeki sınıfların herbirindeki öğrenci sayısı Bakanlıkça tanınan kontenjanı geçemez .Kontenjan uygun olsa dahi bir sınıf mevcudu 30 öğrenciden fazla olamaz. Ders ve yardımcı ders kitapları
Madde 33- Dershanede;öğrencilerin öğrenim gördükleri okullardaki sınıflarına uyan ders veyardımcı ders kitaplarının okutulması esastır. Ancak, geliştirilmişprogramlara paralel olarak, dershane yönetimi tarafından hazırlanankitaplar Bakanlığın izniyle okutulabilir.
Dershanede Bakanlıkça izin verilmemiş kitaplar okutulmaz ve öğrencilere aldırılmaz. Öğrenci durum belgesi
Madde 34- Dershaneyedevam eden öğrencilere; süresi iki ayı geçmeyen dönemlerde bir, süresiiki aydan fazla olan dönemlerde ise her ay öğrenci durum belgesiverilir.
Öğrenci durum belgelerinde aşağıda belirtilen hususlara yer verilir:
a)Öğrencilerin katıldığı sınavlar ve bu sınavlarda aldıkları puanlar, birüst okulun giriş sınavına hazırlık programına devam eden öğrencilerinpuanları, ilgili okulun sınav sistemindeki puanlama esasına uygunolarak yazılır.
b) Derslere göre öğrencinin başarı durumu.
c) Meslekî rehberlik amacıyla uygulanan testlerin sonuçları.
d) Öneriler.
e) Devam-devamsızlıkla ilgili bilgiler.
f) Öğrencinin kimlik bilgileri.
Öğrencidurum belgelerinde öğrencinin öğrenimi süresince aldığı bütün puanlarbulunur. Öğrenci durum belgelerinin öğrenci velilerince görülmesi içindershane müdürü gerekli önlemleri alır.
Öğrenci durum belgeleri; rehberlik, ölçme ve değerlendirme servisince hazırlanır. Öğrenci izleme dosyası
Madde 35- Öğrencilerindershaneye devam ettiği sürece aldıkları öğrenci durum belgelerinde yeralan hususlarla, başarı durumları ve yapılan rehberlik hizmetlerininayrıntılarıyla yazıldığı öğrenci izleme dosyası tutulur.
Öğrenci izleme dosyası rehberlik, ölçme ve değerlendirme servisince tutulur.
Öğrenci izleme dosyası bilgisayarla da tutulabilir. BEŞİNCİ BÖLÜM
Kurullar
Öğretmenler kurulu
Madde 36- Öğretmenlerkurulu; yöneticiler, dershanenin bütün öğretmenleri, rehberlik, ölçmeve değerlendirme servisi elemanlarından oluşturulur. Öğretmenler kuruluyılda en az iki defa toplanır. Dershanede takip edilecekeğitim-öğretimle ilgili temel esaslar öğretmenler kurulunda belirlenir.
Zümre öğretmenler kurulunca hazırlanan değerlendirme raporları, öğretmenler kurulunda da görüşülür.
Öğretmenler kurulunda alınan kararlar, dershane müdürünün onayından sonra uygulanır.
Kurultoplantılarında yapılan görüşmeler ve alınan kararlar, tutanakla tespitedilerek, başta müdür olmak üzere bütün üyeler tarafından imzalanır. Zümre öğretmenler kurulu
Madde 37- Zümreöğretmenler kurulu aynı dersi okutan branş öğretmenlerinden oluşur.Zümre öğretmenler kurulu en az ayda bir defa toplanır.
Zümre öğretmenler kurulu; müdürün ve zümre başkanının vereceği görevlerle birlikte aşağıda belirtilen görevleri yapar:
a)Öğretimiylegörevli oldukları ders planlarının yapılmasını ve öğretmenlerinuygulamada birlik içinde hareket etmelerini sağlar.
b)Yapılacaksınavlarda birliğin sağlanması, tekniğine uygun soruların hazırlanmasıiçin önlemler alır. Hazırlanan soruları kurulda görüşerek gereklidüzeltmeleri yapar.
c)Dershanede uygulanandüzey belirleme, düzey kontrol ve deneme sınavları sonundadeğerlendirme yapmak amacıyla toplanır. Bu toplantılarda; heröğrencinin durumunu tek tek ele alarak başarılarına göre yapılacakyöneltmeyi tespit eder, başarısızlık gördüğü alanlarda başarıyagötürecek etkinlikleri planlar. Gerekirse elde edilen sonuçlara göreöğrencilerin grup etkinliklerine katılmalarını sağlar.
Öğrencilerin başarısızlık sebeplerini araştırarak çözüm yollarını belirler.
d)Uygulananders programı ve yapılan planların olumlu veya olumsuz yönlerini tespiteder. Buna göre program geliştirilmesi için ilgili makamlara tekliftebulunur.
e)Değerlendirme raporu hazırlar.
Zümreöğretmenler kurulunca yapılan değerlendirme toplantılarına; rehberlik,ölçme ve değerlendirme servisi elemanları da katılır.
Hazırlanan değerlendirme raporları, gerek görüldüğü hâllerde öğretmenler kurulunda da görüşülür.
Zümreöğretmenler kurulu toplantılarında yapılan görüşmeler ve alınankararlar, tutanakla tespit edilerek zümre başkanı ve kurul üyeleritarafından imzalanır. Disiplin kurulu
Madde 38- Disiplinkurulu, dershane müdürünün görevlendireceği bir müdür yardımcısınınbaşkanlığında dershanedeki kadrolu öğretmenler arasından öğretmenlerkurulunca gizli oyla seçilecek üç üyeden oluşur. Üç öğretmen de yedeküye olarak seçilir.
Oy tasnifi öğretmenler kurulunda yapılarak sonuçları ilân edilir.
Müdür yardımcısının bulunmadığı dershanede, disiplin kurulu üyeleri kendi aralarından birini başkan seçer.
Disiplinkurulu bir yıllık süre için seçilir. Dershaneye devam eden orta öğretimöğrencilerinin disiplin işlemleri, 31/1/1995 tarihli ve 22188 sayılıResmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Orta ÖğretimKurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Dershaneyedevam eden, ancak okulda öğrenci olmayanların disiplin işlemleri;kurumca hazırlanan ve millî eğitim müdürlüğünce onaylanan, Özel ÖğretimKurumlarında Öğrenim Görenlerden Okul Öğrencisi Olmayanlarla İlgiliDisiplin Yönergesi hükümlerine göre yürütülür.
Öğrenciolmayan yetişkinlerden dershaneye devam edenler, Yönergede suç sayılandavranışlarda bulundukları takdirde, suçun niteliğine göre önceuyarılır, bu tür davranışlarda ısrar edenlerin dershaneyle ilişkilerikesilir.
Disiplin cezası alan öğrenciler,okulda okuyorlarsa, aldığı cezayı belgeleriyle birlikte okulunabildirilir. Bu durum okul disiplin kurulunda değerlendirilir. Disiplinkurulu kararına göre işlem yapılır.
Disiplinkurulu kararı ile dershaneden kısa veya uzun süre uzaklaştırma cezasıalan öğrencilerin yatırdıkları ücret iade edilmez.
İlköğretimdüzeyindeki öğrencilere disiplin cezası verilmez. Dershanede sadeceilköğretim öğrencilerinin devam edeceği program dönemlerinin açılmasıhalinde disiplin kurulu oluşturulmaz. İlköğretim düzeyindekiöğrencilerin olumsuz tutum ve davranışları eğitici yollarla giderilmesiiçin yönetici ve öğretmenlerce gerekli önlem alınır. Kılık-kıyafet
Madde 39- Dershanelerde;kurucu, kurucu temsilcisi, yönetici, öğretmen, öğrenci ve diğerpersonel hakkında; 22/7/1981 tarihli ve 8/3349 sayılı Bakanlar KuruluKararıyla yürürlüğe konulan, Millî Eğitim Bakanlığı ile DiğerBakanlıklara Bağlı Okullardaki Görevlilerle Öğrencilerin KılıkKıyafetlerine İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Ancak, öğrencilerin forma veya benzeri tek tip kıyafetleri giymeleri zorunlu değildir. Karma eğitim
Madde 40- Dershanelerde,1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 15 inci maddesi ile MillîEğitim Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 5 incimaddesine uygun olarak karma eğitim yapılır. ALTINCI BÖLÜM
Çalışma Takvimi ve Programlar
Çalışma saatleri
Madde 41- Dershanelerdegünlük öğretim, saat 08-00 ile 21.00 arasındaki süre içinde yapılır. 18yaşından büyük ve okul öğrencisi olmayanlar için bu süre saat 22.30'akadar uzatılabilir.
Ders saatinin süresi, 40 dakikadır.
Gruplarınhaftalık ders programlarına, okula devam eden öğrenciler için haftaiçinde bir günde 4, hafta sonunda bir günde 6 saatten fazla derskonulmaz. Öğretim yılı süresi
Madde 42- Dershanelerdeöğretim yılı süresini belirleyen çalışma takvimi, okulların öğretimyılı başlangıç ve bitiş tarihleri esas alınarak her program için ayrıayrı olmak üzere kurum müdürünce hazırlanır.
Kamuveya özel kuruluşlarca yapılacak olan sınavlara hazırlık programınıuygulayacak dershaneler, sınav tarihine göre çalışma takvimi hazırlar.
Çalışma takvimi, kurumun doğrudan bağlı bulunduğu il veya ilçe millî eğitim müdürlüğünce onaylandıktan sonra uygulamaya konur. Yüksek öğretime öğrenci seçme sınavına hazırlık programı
Madde 43- Yüksek öğretime öğrenci seçme sınavına hazırlık programları düzenlenebilir.
Bütünderslerden program düzenlenebileceği gibi, yalnız bir veya birkaçdersten de yüksek öğretime öğrenci seçme sınavına hazırlık programlarıdüzenlenebilir.
Bu programın uygulanmasındaokutulacak dersler, öğrencilerin hazırlandığı bir üst okulun girişsınav sistemine uygun olarak seçilir. İlköğretim okulundan sonra bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlık programı
Madde 44- İlköğretim okullarından sonra bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlık programları düzenlenebilir.
Buprogramın uygulanmasında okutulacak dersler, öğrencilerin hazırlandığıbir üst okulun giriş sınav sistemine uygun olarak seçilir.
Bu programa devam eden öğrencilere, devam ettikleri okullarla birlikte ara tatili verilir. Ara sınıf takviye programı
Madde 45- İlköğretim ve orta öğretim kurumlarının ara sınıflarında takviye programlar uygulanabilir.
İlköğretimve orta öğretim kurumlarının ara sınıflarında bulunan öğrencilerindevam etmeleri için düzenlenecek program dönemleri, okullardaki öğretimyılının başlangıç ve bitiş tarihleri arasında dershane müdürünün uygungöreceği bir tarihte başlar, öğretim yılı sonuna kadar devam eder.Dershane müdürü bu programa katılacak öğrencilerin ders saat sayısını,öğrencinin okuldaki ders durumuna göre belirler.
Öğretim yılının bitiminden sonra bu programlar açılmaz. Diğer sınavlara hazırlık programı
Madde 46- Kamuveya özel kurum ve kuruluşlarca işe alınacaklar için yapılacaksınavlara veya her türlü sınavlara hazırlama programlarını uygulayandershanelerde bu sınavlara uygun derslerin yer aldığı programlardüzenlenebilir. YEDİNCİ BÖLÜM
Meslekî Çalışmalar
Aday öğretmenler
Madde 47- Adayöğretmenlerin görevlendirilmeleriyle ilgili esas ve usuller ÖzelÖğretim Kurumlarında Görevlendirilen Personelin Adaylık İşlemleri ileSicil ve Disiplin Amirleri Hakkında Yönerge esaslarına göre yürütülür. Hizmet içi eğitim
Madde 48- Kurum,öğretmenlerini yetiştirmek için gerekli önlemleri alır. Ayrıca yöneticive öğretmenler; valilik veya Bakanlıkça açılacak hizmet içi eğitimkurslarına katılırlar. SEKİZİNCİ BÖLÜM
Tutulacak Defter ve Dosyalar ile Diğer İşlemler
Tutulacak defter ve dosyalar
Madde 49- Dershanelerde tutulacak defter ve dosyalar şunlardır:
a)Gelen-giden evrak kayıt defteri.
b)Evrak dosyaları.
c)Personel sicil defteri.
d)Öğrenci yoklama fişi ve defteri.
e)Ders defteri.
f)Öğrenci kayıt-kabul fişi ve dosyası.
g)İstatistik dosyası.
h)Öğrencilerden alınan paralarla ilgili belgeler.
ı)Gelir-gider defteri.
i)Öğretmenler kurulu karar defteri.
j)Zümre öğretmenler karar dosyası.
k)Disiplin kurulu karar defteri.
l)Ders planları dosyası.
m)Teftiş defteri.
n)(A), (B) ve (C) demirbaş eşya esas defteri.
Defter, dosya ve kayıtların istenen bilgileri içermesi koşuluyla ayrıca bilgisayarla da tutulması mümkündür. Kimlik kartları
Madde 50- Öğretmen,yönetici ve diğer görevliler dershanede yakalarına örneğine uygun vedershane müdürlüklerince onaylı kimlik kartı takmak zorundadırlar.(EK-1)
Dershane yönetimi, öğrencilere dekimlik kartı düzenler. Dershaneye devam eden öğrenciler okul öğrencisiolup olmamasına bakılmaksızın bütün öğrencilik haklarından istifadeederler. (EK-2 ) Reklâm ve ilân
Madde 51- Dershaneler;tanıtıcı mahiyette reklâm ve ilân (Gazete ilânı, el ilânları, çeşitlibroşürler ve benzeri) verebilirler. Bu ilân ve reklâmların izinleri,625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun ilgili hükümlerine görealınır.
İlân ve reklâmlarda; öğretmen, öğrenci ve diğer dershanelerin adı kullanılamaz. Yıl sonu raporu
Madde 52- Dershanemüdürü tarafından, her yıl ağustos ayı içerisinde; öğrenci veöğretmenlerle ilgili sayısal verileri ve kurumca yapılmış olan diğeretkinlikleri kapsayan yıl sonu raporu hazırlanarak kurumun doğrudanbağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne gönderilir. Toplu onay
Madde 53- Çalışmaizin onayının geçerlik süresi sona eren yönetici ve öğretmenlerdengörevine devam edecekler için en geç 15 gün içinde uzatma onayıalınması gereklidir.
Bu onay, çalışma izninin bitiş tarihinden iki ay önceden de alınabilir.
Dershane müdürü, uzatma onaylarının zamanında ve toplu olarak alınması için gerekli önlemleri alır. Ders çizelgesi
Madde 54- Dershanemüdürü, öğretmen ve yöneticilerle program dönemleri hakkındakibilgileri içeren ders çizelgelerini, Bakanlıkça tespit edilen örneğeuygun doldurarak her yıl kasım ve mayıs ayları içinde valiliğegönderir. DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sınav sonuçlarının ilânı
Madde 55- Resmîmakamlarca yapılan bir üst okula giriş sınavlarıyla ilgili sorular vecevapları, basın-yayın organları tarafından yayımlanmadan, dershaneyetkililerince ilân edilmez. İzinsiz etkinlikler
Madde 56- BuYönetmeliğin 43, 44, 45 ve 46 ncı maddelerinde belirtilen programlarile bunlara benzer konularda test bürosu, test merkezi, sınav merkezi,sınav birimi veya benzer adlarla etkinlikte bulunulamaz.
Bu hükme aykırı hareket edenlere 24/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanır. Özel ders
Madde 57- Dershaneöğretmenleri ve yöneticileri bireysel veya özel gruplar kurarak özelders veremezler. Verenlerin çalışma izinleri iptal edileceği gibi;öğretmen, yönetici ve gerektiğinde dershane hakkında da ceza işlemleriuygulanır. Sosyal ve kültürel etkinlikler
Madde 58- Öğrencilerdershane öğretmenleri ile birlikte, dershanede öğrenim gördüklerisaatler dışında, valilikten izin almak koşuluyla sosyal ve kültüreletkinliklerde bulunabilirler. Dershane müdürleri bu konuda gerekliçalışmaları yaparlar. Telif ücreti
Madde 59- Öğretmenlere,hazırladıkları yazılı kaynaklar için, öğretmen ile kurucu arasındailgili mevzuata uygun yapılacak sözleşmeye göre telif ücreti ödenir. Öğrenci ücretleri
Madde 60- Kurumda öğrenci ücretleriyle ilgili işlemler, 4/6/1988 tarihli ve 19832sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Özel Öğretim Kurumları ÖğrenciÜcretleri Tespit ve Tahsil Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda yapılır. Ücretsiz öğrenciler
Madde 61- Kurumdaki ücretsiz öğrenciler, 3/4/1991 tarihli ve 20834 sayılı ResmîGazete'de yayımlanan Özel Öğretim Kurumlarında Ücretsiz OkuyacakÖğrenciler Hakkında Yönetmelik esaslarına göre saptanır. Diğer hususlar
Madde 62- Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda, 625 sayılı Kanun ve diğer özel öğretim kurumlarına ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır. Yürürlük
Madde 63- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme
Madde 64- Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür